Utdelning av medel till aktieägarna

Förslag till utdelning

Styrelsen föreslår för 2010 en utdelning på 6,50 kronor (4,00) per aktie motsvarande en utbetalning på totalt cirka 1 850 Mkr (1 138), en ökning med cirka 60%. Den föreslagna utdelningen motsvarar cirka 40% av periodens resultat, exklusive jämförelsestörande poster. Tisdagen den 5 april 2011 föreslås som avstämningsdag för utdelningen.

Koncernens målsättning är att utdelningen ska motsvara minst 30% av årets resultat, exklusive jämförelsestörande poster. Historiskt har Electrolux utdelningsnivå varit betydligt högre än 30%. Electrolux har även en lång tradition med höga utdelningar av medel till aktieägarna inklusive återköp och inlösen av aktier.

Återköp av egna aktier

Electrolux har tidigare förvärvat och överlåtit egna aktier, i enlighet med bemyndigande från årsstämman. Syftet med återköpsprogrammen har varit att kunna anpassa koncernens kapitalstruktur för att därmed bidra till ökat aktieägarvärde och att kunna använda återköpta aktier för att finansiera eventuella företagsförvärv samt som säkringsåtgärd för bolagets aktierelaterade incitamentsprogram.

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman 2010 att bemyndiga styrelsen att under tiden intill årsstämman 2011 besluta om förvärv av högst så många B-aktier att bolaget efter varje förvärv innehar högst 10% av det totala antalet aktier i bolaget.

Förslag till förnyat mandat för återköp av egna aktier

Styrelsen gör bedömningen att det alltjämt är till fördel för bolaget att kunna anpassa bolagets kapitalstruktur och därmed bidra till ökat aktieägarvärde samt att även fortsättningsvis kunna använda återköpta aktier i anledning av eventuella företagsförvärv och för bolagets aktierelaterade incitamentsprogram.

Styrelsen föreslår att årsstämman 2011 beslutar om ett förnyat återköpsmandat av aktier motsvarande det tidigare.

Den 1 februari 2011 ägde Electrolux 24 255 085 B-aktier i Electrolux, motsvarande 7,9 procent av de totalt antalet utestående aktier i bolaget.

Tabeller

Diagram