Förslag till vinstdisposition

Till aktieägarna utdelas 6.50 per aktie1) 1 850 324
I ny räkning överföres   13 238 778
Totalt 15 089 102

1) Beräknat på antal utestående aktier per den 1 februari 2011. Som avstämningsdag för rätt till kontantutdelning föreslås den 5 april 2011.

Styrelsen har föreslagit att årsstämman 2011 beslutar om utdelning med 6,50 kronor per aktie. Med anledning av förslaget får styrelsen härmed avge följande yttrande enligt 18 kap. 4 § aktiebolagslagen.

Styrelsen finner att full täckning finns för bolagets bundna egna kapital efter föreslagen utdelning.

Enligt styrelsens bedömning kommer bolagets och koncernens egna kapital efter föreslagen utdelning att vara tillräckligt stort i förhållande till verksamhetens art, omfattning och risker. Styrelsen har i detta beaktat bland annat bolagets och koncernens historiska utveckling, budgeterad utveckling och konjunkturläget. Eget kapital i bolaget hade varit 577 204 tusen kronor lägre om finansiella instrument som värderats till verkligt värde enligt 4 kap. 14 § a årsredovisningslagen i stället värderats efter lägsta värdets princip, inklusive kumulativ omvärdering av externt aktieinnehav.

Bolagets och koncernens soliditet bedöms även efter den föreslagna utdelningen vara god i förhållande till den bransch koncernen är verksam inom. Utdelningen kommer inte att påverka bolagets och koncernens förmåga att infria sina betalningsförpliktelser. Styrelsen bedömer att bolaget och koncernen har god beredskap att hantera såväl förändringar med avseende på likviditeten som oväntade händelser.

Styrelsen anser att bolaget och koncernen har förutsättningar att ta framtida affärsrisker och även tåla eventuella förluster. Föreslagen utdelning kommer inte att negativt påverka bolagets och koncernens förmåga att göra ytterligare affärsmässigt motiverade investeringar i enlighet med styrelsens planer.

Styrelsen försäkrar att koncernredovisningen har upprättats i enlighet med internationella redovisningsstandarder IFRS sådana de antagits av EU och ger en rättvisande bild av koncernens ställning och resultat. Årsredovisningen har upprättats i enlighet med god redovisningssed och ger en rättvisande bild av moderbolagets ställning och resultat.

Förvaltningsberättelsen för koncernen och moderbolaget ger en rättvisande översikt över utvecklingen av koncernens och moderbolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm den 1 februari 2011

Marcus Wallenberg