Om styrelsen

Styrelsen har det övergripande ansvaret för Electrolux organisation och förvaltning.

Styrelsens sammansättning

Electrolux styrelse bestod från årsstämman 2010 av tio ledamöter utan suppleanter, vilka väljs av årsstämman, och tre ledamöter med suppleanter, vilka enligt svensk lag är utsedda av arbetstagarorganisationerna.

Årsstämman väljer styrelseordförande. Direkt efter årsstämman håller styrelsen ett konstituerande möte där bland annat styrelsens vice ordförande utses. Ordförande för Electrolux styrelse är Marcus Wallenberg och vice ordförande är Peggy Bruzelius.

Med undantag för verkställande direktören ingår ingen av styrelsens ledamöter i företagsledningen. Fyra av de tio ledamöterna är utländska medborgare.

Hans Stråberg meddelade i september 2010 att han avsåg att lämna Electrolux efter 27 år i bolaget och nio år som VD och koncernchef. Han avgick som VD och koncernchef samt styrelseledamot i Electrolux den 31 december 2010.

För ytterligare information om styrelseledamöterna, se här. Informationen uppdateras regelbundet på koncernens hemsida.

Oberoende

Styrelsen har bedömts uppfylla tillämpliga krav på oberoende.

Marcus Wallenberg har bedömts som oberoende gentemot bolaget och bolagsledningen, men inte gentemot större aktieägare i Electrolux. Hans Stråberg har bedömts som oberoende gentemot större ägare i Electrolux, men inte gentemot bolaget och bolagsledningen i egenskap av verkställande direktör och koncernchef. Hans Stråberg saknar väsentliga aktieinnehav och delägarskap i företag som har betydande affärsförbindelser med Electrolux. Såsom tidigare angivits lämnade Hans Stråberg styrelsen den 31 december 2010. Han var den enda medlemmen i företagsledningen som ingick i styrelsen.

Styrelsens uppgifter

Styrelsens huvudsakliga uppgift är att för ägarnas räkning förvalta koncernens verksamhet på ett sådant sätt att ägarnas intresse av långsiktigt god kapitalavkastning tillgodoses på bästa möjliga sätt. Styrelsens arbete regleras bland annat av den svenska aktie- bolagslagen, bolagsordningen, koden och den arbetsordning som styrelsen fastställt för sitt arbete. Electrolux bolagsordning finns tillgänglig på koncernens hemsida.

Styrelsen hanterar och beslutar i koncernövergripande frågor såsom:

• Viktigaste mål
  • Strategisk inriktning
  • Väsentliga frågor som rör finansiering, investeringar, förvärv och avyttringar
  • Uppföljning och kontroll av verksamheter, informationsgivning och organisationsfrågor, inklusive utvärdering av koncernens operativa ledning
  • Val och, då det är påkallat, uppsägning av bolagets verkställande direktör
  • Övergripande ansvar för upprättande av effektiva system för internkontroll och riskhantering
  • Viktiga policies

Arbetsordning och styrelsemöten

Styrelsen fastställer varje år en arbetsordning för styrelsearbetet och reviderar den vid behov. I arbetsordningen beskrivs ordförandens särskilda roll och uppgifter, liksom ansvarsområden för de av styrelsen tillsatta utskotten.

Enligt arbetsordningen ska ordföranden:

• organisera och fördela styrelsearbetet
  • säkerställa att styrelsen fullgör sina uppgifter
  • tillse att styrelsearbetet utförs på ett effektivt sätt
  • säkerställa att styrelsens beslut verkställs på ett effektivt sätt
  • säkerställa att styrelsen årligen genomför en utvärdering av det egna arbetet

Arbetsordningen omfattar även detaljerade instruktioner till verkställande direktören och andra bolagsfunktioner om vilka frågor som kräver styrelsens godkännande. Instruktionerna anger bland annat de högsta belopp som olika beslutsorgan inom koncernen har rätt att godkänna när det gäller kreditlimiter, investeringar och andra utgifter.

Enligt arbetsordningen ska konstituerande styrelsemöte hållas direkt efter årsstämman. Vid detta möte beslutas bland annat om val av vice ordförande och vilka som ska teckna Electrolux firma. Styrelsen håller därutöver normalt sex ordinarie sammanträden per år. Fyra av dessa hålls i samband med publicering av koncernens helårs- respektive delårsrapporter. Ett eller två av mötena hålls i samband med besök på något av koncernens bolag. Ytterligare möten, inklusive telefonmöten, hålls vid behov.

Styrelsens arbete under 2010

Styrelsen höll under året åtta ordinarie sammanträden, och ett extra sammanträde. Alla sammanträden förutom ett hölls i Stockholm.

Samtliga sammanträden under året har följt en godkänd agenda, som tillsammans med dokumentation för varje punkt på agendan tillhandahållits ledamöterna inför styrelsemötena. Normalt varar mötena en halv eller hel dag för att ge tid för presentationer och diskussioner. Electrolux chefsjurist Cecilia Vieweg har varit sekreterare vid samtliga styrelsemöten.

Vid ordinarie styrelsemöten redogör verkställande direktören och koncernchefen för koncernens resultat och finansiella ställning samt utsikter för kommande kvartal. Dessutom behandlas investeringar, etableringar av nya verksamheter samt förvärv och avyttringar. Alla investeringar över 100 Mkr beslutas av styrelsen och alla investeringar över 25 Mkr rapporteras till styrelsen. Vanligen gör även någon sektorchef en genomgång av ett för sektorn aktuellt strategiskt ärende.

Viktiga styrelsebeslut

• Keith McLoughlin har utsetts till ny VD och koncernchef i Electrolux.
  • Avtal om förvärv av en tvättmaskinsfabrik i Ivano-Frankivsk, Ukraina. Förvärvet förväntas slutföras under första kvartalet 2011.
  • Avsiktsförklaring om att förvärva det egyptiska bolaget Olympic Group, som är den största tillverkaren av vitvaror i Nordafrika och Mellanöstern.
  • Beslut om att effektivisera tillverkningen vid tvättmaskinsfabriken i Revin i Frankrike och vid spisfabriken i Forli i Italien.
  • Beslut om att stänga spisfabriken i L’Assomption i Quebec, Kanada, under 2013 samt om att bygga en ny spisfabrik i Memphis, Tennessee, USA, för att konsolidera den nordamerikanska spistillverkningen.
  • Beslut om att minska Electrolux personalstyrka inom Vitvaror Europa med cirka 800 personer under 2011 och 2012.

Säkerställande av kvalitet i finansiell rapportering

I den arbetsordning som årligen beslutas av styrelsen ingår detaljerade instruktioner om bland annat vilka ekonomiska rapporter och vilken finansiell information som ska lämnas till styrelsen.  Utöver bokslutsrapport, delårsrapporter och årsredovisning granskar och utvärderar styrelsen omfattande finansiell information som avser såväl koncernen som helhet som olika enheter som ingår i koncernen.

Styrelsen granskar också, i första hand genom revisionsutskottet, de mest väsentliga redovisningsprinciper som tillämpas  i koncernen avseende den finansiella rapporteringen, liksom väsentliga förändringar av principerna. I revisionsutskottets uppgifter ingår även att granska rapporter om internkontroll och  processerna för finansiell rapportering såväl som interna revisionsrapporter som sammanställs av koncernens funktion för internrevision, Management Assurance & Special Assignments.

Koncernens externa revisorer rapporterar till styrelsen vid behov men minst en gång per år. Åtminstone en av dessa rapporteringar sker utan att verkställande direktören eller någon annan medlem av koncernledningen är närvarande. Koncernens externa revisorer deltar också i revisionsutskottets möten.

Revisionsutskottet rapporterar efter varje möte till styrelsen. Samtliga revisionsutskottsmöten protokollförs och protokollen är tillgängliga för alla styrelseledamöter och för revisorerna.

Utvärdering av styrelsens arbete

Styrelsen genomför årligen en utvärdering av sitt arbete. Utvärderingen avser arbetsformer och arbetsklimat, huvudinriktning för styrelsens arbete samt tillgång till och behovet av särskild kompetens i styrelsen. Utvärderingen används som ett verktyg för att utveckla styrelsens arbete och utgör därutöver ett underlag för valberedningens nomineringsarbete.

Under vice ordförandens ledning utförs årligen en separat utvärdering av styrelseordförandens arbete.

Ersättning till styrelsen

Ersättning till styrelsen bestäms av årsstämman och utgår till de styrelseledamöter som inte är anställda av Electrolux. Arvodet till respektive ledamot, enligt beslut fattat av årsstämman 2010, förblev oförändrat som följer:

Styrelsens ordförande 1 600 000 kronor
Styrelsens vice ordförande 550 000 kronor
Ledamot 475 000 kronor
Ordförande i revisionsutskottet 200 000 kronor
Medlem i revisionsutskottet 85 000 kronor
Ordförande i ersättningsutskottet 120 000 kronor
Medlem i ersättningsutskottet 55 000 kronor

Årsstämman 2010 beslutade även att godkänna valberedningens förslag om att betala delar av styrelseledamöternas ersättning i form av så kallade syntetiska aktier. Syftet med de syntetiska aktierna är att ytterligare stärka kopplingen mellan ägarnas och styrelseledamöternas gemensamma intresse av en god, långsiktig utveckling för Electrolux. En syntetisk aktie innebär en rättighet att i framtiden erhålla utbetalning av ett belopp motsvarande börsvärdet av en B-aktie i bolaget vid utbetalningstillfället.

Styrelseledamöter som inte är anställda av Electrolux inbjuds inte att delta i bolagets långsiktiga incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner. Ersättning till verkställande direktören föreslås av ersättningsutskottet och beslutas av styrelsen.

För ytterligare information om ersättning till styrelsens ledamöter och syntetiska aktier, se Not 27.

Tabeller