Valberedning

Årsstämman beslutar om processen för val av styrelse och,  i förekommande fall, revisorer.  I processen ingår att en valberedning bestående av sex ledamöter ska utses. Ledamöterna ska utgöras av en representant för var och en av de fyra till röstetalet största aktieägarna som önskar delta i valberedningen och bolagets styrelseordförande samt ytterligare en styrelseledamot.

Valberedningen ska konstitueras på grundval av aktieägarstatistik från Euroclear Sweden AB per den sista bankdagen i augusti året före årsstämman och övrig tillförlitlig ägarinformation som till-handahållits bolaget vid denna tidpunkt. Namnen på representanterna i valberedningen och på de aktieägare som de företräder ska offentliggöras så snart de utsetts. Om kretsen av stora aktieägare förändras under nomineringsprocessen kan valberedningens sammansättning ändras för att återspegla detta.

I valberedningens uppgifter ingår att lämna förslag till nästa årsstämma avseende:
  • Ordförande vid stämman
  • Styrelsens ledamöter
  • Styrelsens ordförande
  • Arvode till var och en av styrelsens ledamöter
  • Ersättning för utskottsarbete
  • Valberedning för följande år
  • Revisorer och revisorsarvoden då beslut ska fattas om detta vid följande årsstämma

Bolagets revisionsutskott biträder valberedningen i arbetet med att föreslå val av revisorer och med förslag till revisorsarvoden. Revisionsutskottet utvärderar revisorernas arbete och informerar valberedningen om resultatet.

Valberedningens förslag offentliggörs senast i samband med kallelsen till årsstämman. Aktieägare ges möjlighet att vända sig till valberedningen med nomineringsförslag.

Valberedning inför årsstämman 2010

Valberedningen inför årsstämman 2010 bestod av sex ledamöter. Petra Hedengran från Investor AB ledde valberedningens arbete.

Till ny styrelseledamot i AB Electrolux styrelse föreslogs  Lorna Davis. En rapport om valberedningens arbete lämnades vid årsstämman 2010. Ytterligare information om valberedningen och dess arbete finns på koncernens hemsida.

Valberedning inför årsstämman 2011

Valberedningens sammansättning inför årsstämman 2011 baseras på ägarförhållandena per den 31 augusti 2010. Valberedningen presenterades i ett pressmeddelande den 30 september 2010.

I valberedningen ingår:

• Petra Hedengran, Investor AB, ordförande
  • Ramsay J. Brufer, Alecta
  • Marianne Nilsson, Swedbank Robur fonder
  • Peter Rudman, Nordeas fonder
  • Marcus Wallenberg, Electrolux styrelseordförande
  • Peggy Bruzelius, Electrolux vice ordförande

Per den 1 februari 2011 har inte några ändringar i valberedningens sammansättning skett. Aktieägare som vill lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till nominationcommittee@electrolux.com.