Ledning och företagsstruktur

Electrolux verksamhet är organiserad i fem affärsområden, vilka omfattar sex sektorer och 25 produktlinjer. Inom Vitvaror är sektorerna geografiskt avgränsade, medan sektorerna Professionella Produkter respektive Dammsugare och små hushållsapparater är globala. Fem koncernstaber stöttar samtliga sektorer: Ekonomi och finans, Kommunikation, Varumärken, Juridik samt Personal och organisationsutveckling.

För att fullt ut kunna utnyttja koncernens globala närvaro och stordriftsfördelar inom Vitvaror finns sedan 2009 en global organisation med ansvar för produktutveckling, inköp och tillverkning. Koncernen har en decentraliserad företagsstruktur där den övergripande ledningen av den operativa verksamheten till stor del utövas genom sektorstyrelser.

Koncernövergripande policies och riktlinjer

Electrolux strävar efter att tillämpa strikta normer och effektiva processer för att all verksamhet ska skapa långsiktigt värde för aktieägare och övriga intressenter. Detta innebär att upprätthålla en effektiv organisationsstruktur, system för internkontroll och riskhantering samt transparent intern och extern rapportering.

Under 2008 initierades det koncernövergripande projektet COMPASS för att tydliggöra och effektivisera gemensamma processer och därmed öka kontrollen och sänka kostnaderna. Transparent information möjliggör även att bättre beslutsunderlag kan tas fram.

Inom Electrolux har beslut fattats att all verksamhet ska genomföras på ett miljömässigt, socialt och etiskt ansvarsfullt sätt. Ett proaktivt förhållningssätt i detta avseende minskar risker, stärker varumärket, ökar de anställdas motivation och säkerställer goda relationer till medborgare i de samhällen där koncernen har verksamhet. Centrala policies i detta sammanhang är Electrolux etiska kod (Electrolux Code of Ethics), uppförandekod för arbetsplatsen (Electrolux Workplace Code of Conduct) samt policy mot mutor och korruption (Electrolux Policy on Corruption and Bribery).

Electrolux medarbetarvision People Vision syftar till att skapa en innovativ företagskultur där mångfald och enastående medarbetarprestationer driver förändringar som går utöver vad som krävs för att uppnå koncernens strategi och verksamhetsmål. Electrolux kultur ska präglas av mångfald och innovation, där utveckling av innovativa produkter är en viktig del. Electrolux förmåga att konkurrera på en global marknad förutsätter mångfald. Medarbetare med olika bakgrund skapar ökad förståelse för konsumenters behov världen över.

VD och koncernledning

Koncernledningen består av verkställande direktören, de sex sektorcheferna, de fem stabscheferna, chefen för produktutveckling Global Operations, samt chefen för Global Operations Vitvaror. Verkställande direktören utses av och får instruktioner från styrelsen. Verkställande direktören utser i sin tur övriga medlemmar av koncernledningen och är ansvarig för den löpande förvaltningen av koncernens verksamheter i enlighet med styrelsens riktlinjer och anvisningar.

Koncernledningsmöten hålls varje månad för genomgång av föregående månads resultat, uppdatering av prognoser och planer samt för diskussion kring strategifrågor.

För ytterligare information om medlemmarna i koncernledningen, se här. Informationen uppdateras regelbundet på koncernens hemsida.

Förändringar under året

• Hans Stråberg, VD och koncernchef i Electrolux, lämade bolaget den 31 december 2010. Han efterträddes av Keith McLoughlin den 1 januari 2011.
  • Informationsdirektör Lars Göran Johansson har lämnat Electrolux.
  • Henrik Bergström har utsetts till ny chef för Dammsugare och små hushållsapparater.

Nya utnämningar fr.o.m. den 1 februari 2011

Tre nya utnämningar har skett i koncernledningen fr.o.m. den 1 februari 2011 för att snabbare utveckla nya produkter och för att fortsätta utnyttja koncernens globala styrka:

• Jonas Samuelson har utnämnts till Chief Operations Officer och chef för Global Operations inom Vitvaror utöver rollen som CFO.
  • Jan Brockmann har utnämnts till Chief Technology Officer.
  • MaryKay Kopf har utnämnts till Chief Marketing Officer.

Ersättning till koncernledningen

Riktlinjer för ersättning till koncernledningen beslutas av årsstämman på grundval av förslag från styrelsen. Ersättningar till VD och koncernchef beslutas sedan av styrelsen i AB Electrolux baserat på rekommendation från Electrolux ersättningsutskott. Ersättningar till övriga medlemmar i koncernledningen beslutas av Electrolux ersättningsutskott, baserat på förslag från verkställande direktör, och rapporteras till styrelsen.

Electrolux ska sträva efter att erbjuda en total ersättning som är rimlig och konkurrenskraftig i förhållande till det som gäller i respektive koncern-ledningsmedlems anställningsland eller region. Ersättningsvillkoren ska betona "betalning efter prestation" och variera i förhållande till den enskildes prestationer och koncernens resultat

Ersättningen kan bestå av fast lön och rörlig lön. Enligt principen "betalning efter prestation" ska den rörliga lönen utgöra en betydande del av den totala ersättningen för koncernledningen. Rörlig lön ska alltid mätas mot förutbestämda mål samt ha en maximinivå över vilken ingen ersättning utfaller. Rörlig lön ska huvudsakligen relatera till finansiella mål såväl till kortsiktiga prestationsmål (upp till 1 år) som till långsiktiga prestationsmål (3 år eller längre). Icke-finansiella mål kan även användas.

Styrelsen kommer att på årlig basis utvärdera huruvida ett långsiktigt incitamentsprogram ska föreslås årsstämman eller inte. Årsstämman 2010 beslutade om ett långsiktigt aktieprogram för upp till 160 ledande befattningshavare och nyckelpersoner.

För ytterligare information om ersättningar och riktlinjer för ersättningar, långsiktiga incitamentsprogram och pensionsförmåner, se Not 27.

Affärssektorer

Cheferna för affärssektorerna är medlemmar av koncernledningen och har ansvar för resultat- och balansräkning för sina respektive sektorer.

Den övergripande ledningen av sektorerna utövas av sektorstyrelser, som sammanträder varje kvartal. Verkställande direktören är ordförande i samtliga sektorstyrelser. I sammanträdena deltar förutom verkställande direktören, ledningen för respektive sektor samt ekonomi- och finansdirektören. Sektorstyrelserna ansvarar för övervakningen av den löpande verksamheten, upprättar strategier och fastställer budgetar samt beslutar om större investeringar.

I den externa rapporteringen är koncernens verksamhet indelad i fem affärsområden. Verksamheten inom Konsumentprodukter är uppdelad på fyra geografiska affärsområden: Europa, Mellanöstern och Afrika, Nordamerika, Latinamerika samt Asien/Stillahavsområdet. Professionella Produkter utgör det femte affärsområdet.

Tidslinje för det långsiktiga incitamentsprogrammet för ledande befattningshavare

Electrolux vinst per aktie, exklusive jämförelsestörande poster, måste öka med minst 5% per år innan aktier utdelas.

Deltagare i programmet måste investera i Electrolux-aktier. I slutet av treårsperioden tilldelas en matchningsaktie för varje köpt aktie.