Årsredovisning 2009 2 Resultatgenomgång

Utdelning av medel till aktieägarna

Förslag till utdelning

Styrelsen föreslår för 2009 en utdelning på 4,00 kronor (0) per aktie motsvarande en utbetalning på totalt cirka 1 138 Mkr (0). Den föreslagna utdelningen motsvarar 30% av periodens resultat exklusive jämförelsestörande poster. Tisdagen den 6 april 2010 föreslås som avstämningsdag för utdelningen.

Koncernens målsättning är att utdelningen ska motsvara minst 30% av årets resultat exklusive jämförelsestörande poster.

Electrolux har under ett antal år haft en utdelningsnivå som varit betydligt högre än 30%. Electrolux har även en lång tradition med höga utdelningar av medel till aktieägarna inklusive återköp och inlösen av aktier.

Ingen utdelning lämnades för 2008 som en konsekvens av det svaga resultatet och den dramatiska nedgången i efterfrågan på marknaden och den stora osäkerheten om marknadsutvecklingen för 2009.

Återköp och överlåtelse av egna aktier

Electrolux har under flera år förvärvat och överlåtit egna aktier, i enlighet med bemyndigande från årsstämman. Syftet med återköpsprogrammen har varit att kunna anpassa koncernens kapitalstruktur för att därmed bidra till ökat aktieägarvärde. Mandatet har möjliggjort för Electrolux att köpa upp till 10% av totalt antal utestående aktier.

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman 2009 att bemyndiga styrelsen att under tiden intill årsstämman 2010 besluta om överlåtelse av bolagets egna aktier i samband med företagsförvärv. Styrelsen föreslog inget nytt mandat för återköp av egna aktier.

Årsstämman beslutade även att bemyndiga bolaget att överlåta högst 3 000 000 återköpta B-aktier i syfte att täcka kostnader som kan uppkomma till följd av tidigare optionsprogram för åren 2002 och 2003 samt Electrolux prestationsbaserade aktieprogram för 2007.

Den 31 december 2009 ägde Electrolux 24 498 841 B-aktier, motsvarande 7,9% av totala antalet utestående aktier. Per den 1 februari 2010 har inga förändringar skett.

Total utbetalning till aktieägarna

Electrolux har en lång tradition med höga utdelningar av medel till aktieägarna inklusive återköp och inlösen av aktier samt genom utdelningar. Ingen utdelning lämnades för 2008 som en konsekvens av det svaga resultatet och osäkerheten om marknadsutvecklingen för 2009.

Tabeller

Produced by Solberg